logo
Wróć na stronę główną

O ZDROWIU

Stres - jak z nim walczyć Autosugestia i wizualizacja
Palenie albo zdrowie
Jak żyć ze schizofrenią Zły krąg nieśmiałości Odżywianie a zdrowie

Połowa wyzdrowienia - to chcieć wyzdrowieć.
Seneka

Palenie albo zdrowie

Każdy człowiek, który pali papierosy, prędzej czy później staje przed koniecznością zwalczenia w sobie tego nałogu. Na tę decyzję najczęściej wpływa; pogarszający się stan zdrowia oraz czynniki ekonomiczne i estetyczne. Światowa Organizacja Zdrowia, dostrzegając negatywne skutki zdrowotne, ekonomiczne i społeczne, jakie niesie ze sobą nikotynizm, ogłosiła dzień 31 maja Światowym Dniem Bez Tytoniu. Na całym świecie w tym dniu prowadzona jest szeroko zakrojona akcja informacyjna o szkodliwości palenia papierosów.
   Większość osób palących jednak lekceważy sobie te informacje, dopóki nie staną przed alternatywą; papierosy, albo zdrowie. Szczególnie zatrważający jest fakt, że pomimo coraz większej świadomości w społeczeństwie o szkodliwości palenia i coraz większych ograniczeniach dla palaczy, wielu młodych ludzi sięga po papierosa. Sprawia to, iż liczba palących wcale się nie zmniejsza.
Nikotyna zawarta w tytoniu, która w głównej mierze jest odpowiedzialna za stan uzależnienia się organizmu, ma zarówno ujemny jak i w niewielkim stopniu pozytywny wpływ na ludzki organizm. Zdecydowanie szkodliwe działanie mają jednakże inne substancje wchłaniane wraz z dymem tytoniowym. Nikotyna jest substancją silnie trującą, która w dawce 40mg powoduje śmierć dorosłego człowieka(jeden papieros zawiera średnio 1-1,5mg czystej nikotyny). Toksyczność nikotyny najlepiej widać na przykładzie osób, które po raz pierwszy zapaliły papierosa. Odczuwają one wtedy nudności, ból głowy, nierzadko mają również biegunkę, a to są objawy ostrego zatrucia organizmu.
Tlenek węgla, który jest wchłaniany z dymem tytoniowym wiąże się z hemoglobiną i uniemożliwia krwinkom przenoszenie tlenu, co powoduje niedotlenienie organizmu.
Substancje smoliste, a szczególnie benzopiren ma udowodnione działanie rakotwórcze.
   Wyżej wymienione substancje toksyczne, które wchodzą w skład dymu tytoniowego, są jednymi z blisko 1000 składników dymu tytoniowego. Zostało naukowo udowodnione, że wiele z nich posiada bardzo szkodliwe działanie na organizm człowieka.
   Palenie tytoniu prowadzi do wielu zaburzeń, przede wszystkim nerwowych, krążeniowych i oddechowych. Ponadto nikotyna niszczy witaminę C, która jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania ludzkiego organizmu. Bardzo niebezpieczne jest również tzw. bierne palenia, czyli częste przebywanie w zadymionych pomieszczeniach osób niepalących; są one narażone nawet na większe niebezpieczeństwo niż osoby palące.
   Nikotyna w czystej postaci ma również w niewielkich dawkach pozytywne działanie na organizm człowieka. Naukowo udowodniono, że np. sprzyja ona wytwarzaniu przez organizm dopaminy(jednego z neuroprzekaźników). Substancja ta odgrywa bardzo ważną rolę w odczuwaniu przyjemności, kontroli ruchów oraz podniesieniu sprawności intelektualnej. Nikotyna ma również pozytywne działanie na mózg człowieka, jednakże w połączeniu z innymi składnikami dymu tytoniowego ma zdecydowanie destrukcyjne działanie na organizm człowieka. Powoduje również uzależnienie organizmu, czyli nikotynizm.
   O ile stosunkowo łatwo jest rozpocząć palenie tytoniu, to zdecydowanie trudniej jest wyzwolić się z nałogu. Jest wiele metod wspomagających proces wyzwalania się z nikotynizmu. Spora część osób rzucających palenie powodowane determinacją i mające silny imperatyw wewnętrzny i wolę potrafią wyzwolić się z nałogu bez potrzeby sięgania po środki wspomagające. Inni potrzebują pomocy specjalnych poradni, gdzie poddawani są specjalnym zabiegom, bądź sięgają po wypróbowane metody i środki. Do środków tych należą np. guma do żucia „NICORETTE”, plastry „NIKOTEL”, czy różnego rodzaju mieszanki ziołowe, które można nabyć w każdej aptece bez recepty.
   Metody pomagające zwalczyć nałóg to; akupunktura, elektroakupunktura, specjalne kursy odwykowe czy stosowanie specjalnych filtrów itp. Jednak te wszystkie metody i środki są tylko wtedy skuteczne, gdy osoba paląca z pełnym przekonaniem chce zerwać z nałogiem. W okresie kuracji odwykowej należy unikać sytuacji, które sprzyjają sięganiu po papierosa, używek oraz stosować dietę bogatą w witaminy. Coraz powszechniejsza wiedza o szkodliwości palenia tytoniu, coraz wyższe ceny wyrobów tytoniowych oraz coraz częstsze zakazy palenia w miejscach publicznych sprawiają, że dobitniej dociera do świadomości osób palących, że palenie tytoni nie wnosi w ich życie niczego pozytywnego. Natomiast z biegiem czasu i zaostrzania ograniczeń będzie ono coraz bardziej kłopotliwe i naganne społecznie. Wypadałoby się już dziś zastanowić, czy nie nadszedł najwyższy czas, by wyzwolić się z nałogu.
PALENIE ALBO ZDROWIE – WYBÓR NALEŻY DO CIEBIE!

Materiał przygotował na podstawie artykułów prasowych i publikacji książkowych:
Hieronim ŚLIWIŃSKI

Początek strony

Wykonał: Hieronim Śliwiński dn. 08-09-2005