logo
Wróć na stronę główną

O ZDROWIU

Stres - jak z nim walczyć
Autosugestia i wizualizacja Palenie albo zdrowie Jak żyć ze schizofrenią Zły krąg nieśmiałości Odżywianie a zdrowie

Zdrowie jest najpierwszym darem, uroda drugim a bogactwo trzecim.
PLATON

Stres - jak z nim walczyć.

Jak wiemy stany napięć, zdenerwowania, tzw. stresy stanowią dolegliwość naszego wieku – są jednak zarazem zjawiskiem naturalnym – jak głód lub pragnienie. Stany te wynikają z naszych reakcji obronnych wówczas, gdy wydaje się nam, że nasze bezpieczeństwo, szczęście, spokój, dobrobyt lub godność osobista zostały zagrożone. Tak więc stan napięcia – z biologicznego punktu widzenia - jest stanem wprawdzie nieprzyjemnym, ale zrozumiałym i naturalnym, jeśli - podkreślamy – nie przechodzi w stan chroniczny. Dzieje się tak wówczas, jeżeli...
1. Jeżeli drobne niepowodzenia i nieistotne konflikty życiowe wprawiają Cię w stan podniecenia i napięcia.
2. Jeżeli stwierdzasz, że coraz trudniej układają Ci się stosunki z ludźmi, a ludzie mają trudności z ułożeniem sobie stosunków z Tobą.
3. Jeżeli obawiasz się ludzi i sytuacji, które dawniej uznawałeś za bezpieczne lub normalne.
4. Jeżeli stałeś się podejrzliwy wobec otoczenia i niedowierzający nawet przyjaciołom.
5. Jeżeli w dodatku nie sprawiają Ci satysfakcji drobne życiowe przyjemności.
6. Jeżeli nie potrafisz oderwać się i nie myśleć o własnych kłopotach i troskach. Jeżeli jest właśnie tak, to znaczy, że powinieneś zastosować się do takich oto wypróbowanych rad.
I. WYRZUĆ TO Z SIEBIE
Jeżeli Cię coś trapi, nie ukrywaj tego w sobie, nie gryź się w milczeniu. Znajdź kogoś zaufanego, z kim możesz porozmawiać o swoich problemach (ojca, matkę, męża lub żonę, przyjaciela, lekarza). Opowiedzenie o kłopotach, podzielenie się nimi rozładowuje stan nerwowego napięcia, pozwala ujrzeć problem w jaśniejszym świetle i ustosunkować się do niego bardziej obiektywnie.
II. ODŁÓŻ TO NA PEWIEN CZAS
Ucieczka od problemu, który Cię trapi, na pewien czas pozwala na rozładowanie napięcia. Porzuć go więc i idź do kina, teatru, weź dobrą książkę, rozerwij się, wyjedź w krótką podróż. Uparte rozpatrywanie problemu niczego nie rozwiązuje. Odłóż go więc na krótki czas z postanowieniem rozwiązania go wówczas, gdy będziesz w lepszej formie psychicznej, emocjonalnej i intelektualnej.
III. POSTARAJ SIĘ OPANOWAĆ GNIEW
Bywa, że coraz częściej gniew stanowi Twoją naturalną reakcję na przeszkody i niepowodzenia. Jeżeli już to sobie uświadomiłeś, postaraj się opanować. Gniewna reakcji niczego przecież nie załatwia. Czujesz się przecież po niej niezręcznie, jest przykro. Jeżeli więc czujesz, że grozi Ci kolejny wybuch, odłóż sprawę, która może go wywołać i narzuć sobie jakiś fizyczny wysiłek; sportowy, gospodarski (pranie lub praca w ogródku) lub idź na długi spacer. Gdy Ci minie uczucie pierwszego gniewu i złości, stwierdzisz, że znacznie spokojniej, rozsądniej i lepiej możesz podejść do przeciwnika.
IV. PAMIĘTAJ, INNI TEŻ MAJĄ RACJĘ
Jeżeli popadać zaczynasz coraz częściej w konflikty z otoczeniem, jeżeli stajesz się zawzięty i zbuntowany – pamiętaj, że tak właśnie reagują sfrustrowane dzieci. Nie ustępuj wtedy, gdy jesteś absolutnie pewny swojej słuszności. Ale rób to spokojnie, dawaj oponentom do zrozumienia, że nie wykluczasz, że to oni mieli rację, a Ty byłeś w błędzie. Ale nawet, jeśli masz całkowitą rację – pamiętaj, że dla Twojego systemu nerwowego lepiej jest ustąpić od czasu do czasu.
V. INWESTUJĄC W INNYCH, INWESTUJESZ W SIEBIE
Jeżeli stale gryziesz się swoimi sprawami, pomyśl czasem o innych i zrób coś dla nich. Ci inni też mają kłopoty i trudności życiowe. Jeżeli zrobisz coś dla nich, pozwoli Ci to na rozładowanie własnych napięć i da przyjemne samopoczucie.
VI. NIE MUSISZ WE WSZYSTKIM BYĆ NAJLEPSZY
Człowiek w stanie napięcia ugina się pod ciężarem swoich obowiązków i zadań. Pamiętaj więc o selekcji; najpierw sprawy najważniejsze, gdy je rozwiążesz, drobiazgi niemal ułożą się same. A poza tym, może należysz do ludzi, którzy uważają, że do czego się wezmą, wszystko muszą zrobić najlepiej? Jest to możliwe. Natomiast takie nastawienie powoduje stan napięcia, niezadowolenia z siebie. Zdecyduj się więc na to, co Ci najlepiej odpowiada, co robisz najlepiej. Z reguły będzie to coś, co robisz najchętniej. Skoncentruj się na tym. Staraj się więc wszystko robić dobrze, ale nie upadaj na duchu, jeśli wszystkiego nie robisz najlepiej.
VII. BĄDŹ WYROZUMIAŁY DLA INNYCH I DLA SIEBIE
Nie oczekuj zbyt wiele od innych; prowadzi to do rozczarowania. Ci inni – to może być Twoja żona lub mąż, dzieci, przyjaciele. Pamiętaj; każde z nich ma własną indywidualność, każde z nich rozwija się nie według Twojego planu, Twoich potrzeb i ambicji, lecz własnych pragnień. Nie szukaj w nich stron najsłabszych i nie ostrz na nich swojego krytycyzmu. Przeciwnie, staraj się dostrzegać w nich to, co najlepsze. Zadowoli to obie strony, a i Tobie pozwoli na samokrytyczne spojrzenie. Przecież i Ty nie jesteś bez wad. I bądź wyrozumiały dla siebie, choć też nie jesteś ideałem.
VIII. NIE UNIKAJ LUDZI
Narzekasz na poczucie izolacji, osamotnienia, pozostania na marginesie. Jest to często twór Twojej wyobraźni i skutek odsuwania się od ludzi. Miedzy osamotnieniem, a „pchaniem się”, eksponowaniem się w pracy i towarzystwie istnieje jeszcze pośrednia droga: normalne obcowanie z ludźmi. Spróbuj tej drogi! Jest najlepsza.
IX. DOCEŃ ROLĘ WYPOCZYNKU
Wiele osób ciężko pracujących umysłowo lub fizycznie, uważa, że czas rozrywki i wypoczynku jest czasem zmarnowanym. To błąd. Zdrowie psychiczne i system nerwowy wymagają odpowiedniego odprężenia. Może to być sport lub hobby – rozrywka czynna lub bierna. Słowem – taki sposób spędzenia czasu, który pomoże oderwać się całkowicie od pracy i myśli o niej. Taka właśnie reakcja regeneruje i pomnaża Twoją zdolność twórczą i produkcyjną.
X. SAM ODPOWIADASZ ZA SWOJE ZDROWIE
Pamiętaj, że zdrowie można i należy wytrenować. Uprawiaj sport, nie zapominaj o ruchu; stosuj trening autogenny lub jogę, korzystaj z sauny, stosuj domową fizjoterapię. Doceń zdrowotne wartości sztuki, obcowania z przyrodą. Zdobądź się na pogodę ducha i poczucie humoru. Tych dziesięć prostych przykazań pozwoli Ci na lepsze opanowanie napięć i zaburzeń emocjonalnych, które są przyczynami wielu kłopotów w życiu codziennym i źródłem konfliktów.

Materiał przygotował na podstawie artykułów prasowych i publikacji książkowych:
Hieronim ŚLIWIŃSKI

Początek strony

Wykonał: Hieronim Śliwiński dn. 08-09-2005